Presa e o putere in tara asta…nici nu stiu daca e bine sau nu. Nu e treaba mea.Dar prin faptul ca vor sa loveasca si sa atace prin cineva fac rau turismului din RO.
E vorba de perceptia pe care ne-o formeaza presa…si am sa detaliez.
M-am uitat zilele astea la TV de mi-au iesit ochii din cap. Si normal cand auzeam turism sau turisti ca ciuleam urechile…
Ce am aflat: am aflat asa…ca sunt straini care vin de multi ani la noi in diferite locuri sa petreaca Sarbatorile de Pasti. Si le place si vin cu regularitate si isi aduc si prietenii…ca atat pensiunile cat si agropensiunile s-au pregatit dar nu toate au avut turisti, ca avem supertraditii — astea au fost singurele stiri cu aspect pozitiv despre turismul in Romania. Cu aspect semi negativ: s-au intors cei din Italia si din Spania si injura drumurile (pe absolut buna dreptate), ca la noi pe litoral nu sunt TOATE plajele amenajate (unele sunt dar nu TOATE). Cu aspect negativ: ca la mare e jeg, ca la munte e jeg, ca e al dracului de scump, interviuri cu oameni care zic “nu mai merg niciodata la noi”, ca a scazut gradul cu 40% comparativ cu anul trecut, ca nu se merita la noi, ca suntem prosti, ca ne furam singuri clientii…In acelasi timp, reportaje de la bulgari: unul singur negativ cu niste romani care au fost inselati la stele hotelului, la modul de masa, la masa, la conditii, la tot, superfraieriti. In rest romani, cu burtile la soare, cu halbele de bere in mana…multi. Ce bine e in Bulgaria pe plaja; se vede cu ochiul liber ca e identica cu aia prezentata mai devreme de la romani; 400mp curati restul plin de jeg. Ieftin cica…ma uit pe net, caut…preturile la bautura ca asta conteaza sunt identice cu orice statiune din pitoreasca romanie, cam acelasi preturi peste tot. La preturile de cazare stau putin mai bine…dar nu cu mult. Avand in vedere ca majoritatea compatriotilor merg cu masina, si luand in calcul benzina, vama, rovigneta, spaga la politie, cred ca bugetul e acelasi. Dar in principiu, despre Bulgaria numai vesti pozitive de genul “mergeti frati romania in bulgaria ca e mai bine”. Paralela este identica pe Ungaria. Ca e mai bine, ca e mai fain ca e nu stiu cum…de Pasti.
Si asa cum sunt eu mai carcotas caut si pe Ungaria. Bautura e mai scumpa. Cazarea mai ieftina.
Eu de Pasti nu as merge in alta parte decat in Romania, sa stau si sa imi vad eu toate traditiile, si nu sa stau la soare sau mai stiu eu ce…in fine asta sunt eu.
Dar sa vedem mai departe de ce in opinia mea presa are o mare vina….
Vorbesc cu un prieten din Sofia si imi spune ceva de genul: bagh, aici, e de 10 ori mai nasol ca in tara…pai in afara de statiune nu ai tupeul sa pui piciorul–se fura si se praduie ca in codru; politia ii hartuieste efectiv pe toti turistii sa-i arda de orice; ofertele sunt mincinoase dar o dreg aici pe loc — mai un coktail din partea casei, mai un upgrade; eu cunosc zeci de cazuri de nemultumiri; nu as face niciodata Pastele sau vreo vacanta aici…oricum si statiunea e una de batrani. Bagh Gabi, dar aici nu vezi un reportaj al presei IMPOTRIVA turismului, sau a ceva ce ar putea dauna turismului! Si sunt posibilitati mult mult mai mari decat in Romania. Jafuri asupra turistilor, agresiuni, inselaciuni, jeg, mizerie, nici limbi straine nu prea stiu…dar presa si toate autoritatile si-au dat mana “noi nu spunem bubele noastre…daca vor sa le spuna altii, bine! noi nu spunem si nu ne facem rau singuri! NOI DAM NUMAI LUCRURI POZITIVE”…desi situatia de fapt e mult mai rea… bagh Gabi, iti spun ca oricum in afara de romani, care sunt trimisi datorita presei, nu prea vezi alte natii..
Vorbesc apoi, nu prea mult ca stiu destul de bine situatia cu “Ungaria”…ei au lucruri frumoase, nu exista atata infractionalitate ca in Bulgaria…dar discutam de presa…acelasi raspuns “vere (omul e oltean) aici nu o sa vezi niciodata reportaj negativ asupra turismului…cum impara astia rahatul in ceea ce priveste turismul rar mi-a fost dat sa vad…pai sa vezi ce le face politia la turisti — de fapt stiu foarte bine si d’aia urasc Ungaria, sa vezi preturi la bauturile ce nu sunt incluse in all inclusive. Ceea ce zici tu Nini draga cu reportajele si vina presei e adevarat. Aici presa nu scrie si nu da nimic negativ de turism ci incearca sa arate numai partea frumoasa”.
Si exact asa ma gandesc si eu…avem lucruri extraordinare de la mare la munte, la Maramures, la Bucovina, la Dracula, la Bran, la Sighisoara, la Targosviste, la CLuj, Delta, Dunarea, valea Oltului, peste tot lucruri extraordinare, avem hoteluri in care merita sa mergi si numai 1 noapte desi nu ai treaba acolo (o sa scriu un articol despre unul total separat) avem multe. Avem si preturi bune…mai ales acum…suntem competiviti cu orice oferta acum.Nu suntem chiar de aruncat pe jos…
De ce presa romaneasca nu ia exemplul celor doua pe care toata ziua le pupa in CUR?! Ca niste balcanici nemernici nu stim sa vedem decat jumatatea goala a paharului! Si bulgarii sunt balcanici si ungurii pot fi considerati dar ei au invatat ce e ala marketing de tara! Si la marketingul asta de tara participa toata lumea! Ca asa trebuie! Noi nu!!! Si probabil nu o sa invatam prea curand…pacat. Pacat pentru ca toti avem de suferit nu numai cei ce lucram direct in turism…
Un exemplu de marketing bun si de sprijin al presei este Salina Turda; da este un lucru extraordinar ce s-a facut la salina in opinia mea. Tot s-au gasit o gramada care sa zica “domne’ s-au cheltuit prea multi bani” “domne’ nu e frumos” “e un fleac” “un nimic” si multe multe altele…dar presa a aratat intro lumina pozitiva absolut tot ce e acolo (chiar daca nu e). Nimeni nu a zis nimic de cum se ajunge acolo sau de macar un singur aspect negativ…nici unul. Efectul: e plin! Si de Pasti si cu orice ocazie, Salina Turda a devenit unul din cele mai vizitate obiective din Transilvania. Am auzit si pareri de genul “e umflata cu pompa”…poate…DAR FUNCTIONEAZA. Si procentul de multumiti il depaseste cu mult pe cel de nemultumimi! E o problema de perceptie…cred e la fel cu orice obiectiv turistic pe care il avem…Nu degeaba vrea TUI sa reinceapa aducerea turistilor germani la Marea Neagra- romaneasca!
Chiar consider presa atat scrisa cat si audio-vizuala vinovata de o mare parte a pierderilor turistilor mai ales cei din randul romanilor!
April 6th, 2010 at 10:26 pm
Da!
April 7th, 2010 at 9:49 am
Ai perfecta dreptate, dar se pare ca tot ce este negativ in tara asta se vinde mai ales pentru rating (presa,stiri la tv, etc.) izgonind astfel turistii.
Dar nu inteleg o singur lucru de ce promoveaza atat de acerb poioana brasov si alte locuri turistice ocazional sau deloc ?!
April 16th, 2010 at 11:31 pm
Marketingul a atotputernic in lume , nu doar la noi. Mintile conformiste vor spune mereu ca cerul e portocaliu daca lor asa le spune reclama, si asta nu poate fi schimbata.Mai ales cand toti prietenii lor le spun ca cerul e portocaliu, pentru ca cineva care si-a luat o teapa va merge pana in panzele albe sa-si demonstreze ca nu a luat-o, si va recomanda teapa la absolut toti prietenii.Noi romanii avem insa o problema mai general, si asta o spune cineva care a petrecut ceva timp in afara: vedem totul in negru si cu un ochi critic. Orice piatra de pe plajele din afara e interesanta; nisipul fin al plajei noastre ne intra in ochi. Acesta este blestemul nefericirii perpetue a natiei romanesti.