RSS

E vina hotelierilor!

Pana acum cateva luni (criza) toti ne plangeam de resursa umana sau de resursa umana bine pregatita. Acum nu ne mai plangem decat de resursa umana bine pregatita si ma refer aici la resursa umana bine pregatita posturilor de conducere.

Toti am facut interviuri cu licentiati cu 10 sau masteranzi cu note mari, ani terminali etc care veneau in fata noastra pentru posturi de conducere, aveau pretentii cel putin exagerate dar habar nu aveau cat e TVA-ul la cazare, care e treaba cu taxa hoteliera–de unde cum ce cat, cu tehnici invechite si care nu se pot aplica. Invariabil scuza acceptata de noi si impinsa la inaintare de ei una singura:lipsa de experienta! Nu aveau cum sa lucreze, sau cum sa ocupe astfel de posturi si in acelasi timp sa invete (atat de bine). Nimeni nu le-a dat sansa pe acele posturi…

De acest lucru m-am lovit si eu candva…nu ca as fi fost ceva masterand…nici vorba! Eu nu terminasem facultatea cand conduceam unul din cele mai bine cotate la acea ora hoteluri din Cluj.Eu am luat-o de jos…subordonat ospatarilor si receptionerilor.Nu aveam de unde invata.Invatam de la sefii mei si atat.De multe ori nici acestia nu ma ajutau foarte mult.Carti?!Mi-am cumparat atat cat imi prmitea bugetul. Autodidact, din greseli si din ce vedeam la altii.Cand vorbeam cu altii mai buni ca mine nimeni nu ma ajuta.

Cand am depasit toate aceste bariere si am inceput sa cunosc in cele mai mici amanunte “o unitate hoteliera” mi-am promis mie ca o sa-i invat pe toti care vor vrea!Tot ce stiu.Oricum invatam reciproc. Am avut atatea de invatat de la studenti de anul I….

Si asa am facut.Am acceptat aproape orice fel de practica propusa de Universitatile din Cluj, de Centrele de training, pe oricine venea si vroia sa invete. Am avut chiar dispute pe aceasta tema cu unul din patronii mei care a acceptat ideea pana la urma. Eu nu numai ca ii invatam pe acei studenti cu ce se manaca dar invatam si eu de la ei. Sa vedeti cum arata un brain storming de 5-6 studenti de profil pe o tema data! Extraordinar.Ii consider in acelasi timp o mana de lucru gratuita…le dau de lucru! Sa vedeti cu cata bucurie fac un calcul, o tema, un traseu, un program pentru cameriste etc. In timp am ajuns sa vad din acei studenti angajati in alte hoteluri; posturi mai bune sau mai slabe dar sunt angajati. Angajatorii lor sunt multumiti de ei! Asta e cel mai important. Cu timpul mi-am dat seama ca mi se poate reprosa mie “nu i-ai invatat bine! A fost in training la tine si nu stie nimic!” Asta nu pot accepta si de aceea de la un timp parca imi dau si mai mult silinta cu ei.

In momentul de fata amin training cativa studenti veniti prin  Centrul de Training, unul de la UBB si unul pe care il ajut la licenta. Fara nici o pretentie materiala!Nu am avut asa ceva si nici nu o sa am.

Prin intermediul unui coleg de breasla am am aflat de un nou program de training prin UBB care si renumereaza atat societatea care accepta in trainig cat si trainerul dar mai ales pe practicant.Beton.Ce motivare pe ei! Vreau si eu…atat pentru societate cat si pentru trainer — seful de receptie, seful de restaurant; eu o sa dau o masa tuturor practicantilor pe renumeratia mea.Sic!

Sun la persoana care se ocupa, preparator la UBB- turism. Nu inteleg de ce tocmai ATHOS**** care a colaborat mereu excelent cu toata lumea nu este in program…in fine.Asta e. Nici o problema.Poate ca exista o relatie intre ei si centrul de training care e gratuit si sa nu se incurce si alte astea. Eu cred ca ar fi trebuit sa fim primii intrebati. Dar asta e, nici o problema.Inchid si sunt putin dezamagit. Intre timp un student al profesoarei respective imi da un mesaj “tocmai ai vorbit cu profa x”. Ii raspund ca da si imi vad de treaba.Peste putin timp ma suna studentul care imi spune ceva de genul “a facut profa misto de voi hotelierii ca acum ca se dau bani sunati voi dupa practicanti!Pana acum nici nu vroiati sa auziti!”.

Am luat aceste remarci ca pe un afront personal. Am inceput sa sunt la centru de training si sa le spun ca nu accept asa ceva ca eu mereu am raspuns pozitiv etc. Mi-au dat dreptate. Apoi am vorbit cu mai multi profesori si responsabili din cadrul programului si nu numai care toti mi-au dat dreptate. Am vorbit si cu profesoara respectiva. Mi-a dat dreptate. Dar o alta dreptate decat cea la care ma asteptam initial si la care ader.Ceva de genul  ”Ne cerem scuze fata de dumneavoastra; nu se aplica dumneavoastra”.Atat.Am inteles la ce se refereau si le dau dreptate!

Dragi colegi, va rog in acelasi ca si coleg dar ca si fost student, ca incepator: acceptati studenti in practica!

E numai vina noastra a tuturor hotelierilor pentru remarca doamnei profesor!

Cu cat acceptam in practica cu atat e o sa apara EXPERIENTA si o sa mai dispara din plangerile noastre: nu au experienta, nu stiu nimic.

, , ,

3 Comentarii pentru acest post

  1. nico Says:

    am citit acest articol si sunt impresionanta ca exista cineva de care sa ii pese de studenti si sa le arate cu ce se mananca de fapt un hotel,pentru ca in facultate in 3 ani unul nu ne-o zis macar ce este aia taxa hoteliera,se fac numai materii de nimic si care nu te ajuta la nimic si apoi mergi sa te angajezi la un hotel pe post de receptioner si nu te intreaba la interviu unde se afla pe harta europa,ce invati in facultate ci strict de hotel si mai mare mirare ca in ziua de astazi nu te ia nimeni fara experienta,dar unde sa iti faci experienta cand majoritatea agentiilor si hotelurilor angajeaza personal cu experienta?de ce nu ne da sansa sa invatam sa ne acumulam un minim de experienta?pentru ca le este greu sa isi bata capul cu noi.

  2. un hotelier Says:

    Sigur,ii vom invata noi,dar problema e ca in aceasta perioada pierdem clienti,si asa putini in criza actuala,pentru ca saracii studenti nici macar nu stiu sa vorbeasca cu ei,nemaivorbind ca habar n-au cum sa prinda un client.Dar noi sa dam salarii….cat mai mari…chiar din prima zi…ca sa constatam apoi ce bine vorbesc pe messenger seara de seara cu prietenii.
    Da!!!asa vom avea desigur oameni cu experienta…

  3. dana Says:

    Interesant acest articol, si laudabil sprijinul tau acordat celor care urmeaza o scoala in domeniu. Cred ca este un cerc vicios in aceasta situatie. Nu esti angajat ca nu ai experienta dar nici experienta nu o obtii fara a lucra in domeniu. Ciudat nu?
    Cred ca ar trebui sa se ia o initiativa in sensul asta si cei tineri sa fie sprijiniti mai mult indiferent de domeniul in care se specializeaza.

1 Trackbacks pentru acest post

  1. Update–E vina hotelierilor! Says:

    […] Nu stiu daca titlul e neaparat corect dar are legatura cu articolul mentionat si pe care il puteti citi aici. […]

Comenteaza si tu