Urechisti! D’aia merge ca pe roate

Am avut onoarea sa fiu invitat la emisiunea de matinal la Alpha TV Cluj alaturi de domnul Ovidiu Campean — din cadrul Primariei Cluj Napoca.
In emisiune am fost moderat, atat cat am putut intrucat asa trebuie! Am ascultat, am bagat la cap, am zis una alta cu toate scuzele ca am intrerupt de vreo 2 ori realizatorii. Dar am zis ce aveam de zis in principiu desi spatiul alocat e prea mic unei asa discutii. Si nu bausem nici cafea si nu e nici cazul intro emisiune de matinal. Aici e spatiul meu si pot sa scriu putin mai pe sleau!
Concluziile clare sunt 2 de ambele part desi cea de a doua asa putin mai greu dar pana la urma a iesit si ea:
— Municipiul Cluj Napoca, are ce arata, poate fi lejer o destinatie turistica in sine
— Municipiul Cluj Napoca are nevoie de promovare; angajarea unui “manager de promovare turistica”

Ceea ce vreau sa punctez:
1) faptul ca autoritatile locale se bazeaza pe promovarea facuta de orasele infratite, “asa cum si ei se bazeaza pe noi” este fix frectie la picior de lemn. Cu ce orase e infratit Clujul?! Stiu cateva dar nu pe toate! Dar ceea ce ma intereseaza: ce promovare turistica face mun. Cluj Napoca oraselor infratite?!?! In afara de ziele Pecs, eu nu am auzit de nicio alta promovare. A facut Clujul vreo promovare unui altul oras si eu nu am auzit?!? Si daca a facut si eu nu am auzit: rusine! Bine ca promovam alte orase cand noi nu stim pe ce lume traim!Deci ne bazam pe un zero
2) nu vreau sa ma refer la participarea la targuri intrucat am facut-o in nenumarate articole aici; e clara. un zero barat, fara nici o strategie, fara nici o finalitate, dupa ureche
3) atata timp cat de promovare nu se ocupa oameni care sa stapaneasca “marketingul”, vanzarea, si tot ce persupune acest lucru, si o sa se ocupe oameni care poate buni in alte domenii dar zero in marketing, o sa ramanem un oras de mana a III-a din punctul de vedere al promovarii
4) atata timp cat pulsul nu va fi luat din strada si de la operatori (agentii in primul rand, hoteluri etc) ci va fi “discutat” prin birouri de catre oameni care nu au nicio treaba, rezultatul va fi acelasi concuzionat mai sus. Acei oameni, trebuie sa fie oameni de turism si de marketing — trebuie sa fi calatorit, sa fi vazut, sa fi simtit. Nu e vina lor, dar poate ca acei oameni care se ocupa acum de lucrurile astea nici nu isi permit o “vacanta de studiu”
5) sunt de apreciat noile materiale pe care le-a facut primaria! Da. Sunt superbe! Vreau sa cred, fara sa sune mare, ca intro oarecare masura, ele reprezinta rezultatul criticilor aduse de AHC, de hotelieri si de agentiile de turism! Acum sunt niste materiale mai mult decat ok! Dar…la ce bun daca ele se gasesc doar aici in Cluj?! Nu fratilor! Ele trebuie duse la Budapesta, la Duseldorf, la Bucuresti — acolo unde sunt turistii Clujului, acolo unde exista zboruri directe, trebuie integrate intro stategie! Nu le facem si le tinem aici pentru noi si pentru aia care vin aici de bine de rau! Scopul lor este de a-i face as vina aici!
6) si ceea ce imi da si titlul articolului;
— domnul Campean sustine in finalul emisiunii sus si tare si extrem de convins ceva de genul “oricum in Cluj Napoca au venit mai multi turisti decat anul trecut si a crescut gradul de ocupare”. Va dau imediat si “explicatia” afirmatie domnului Campean dar inainte de asta doresc sa spun ca daca incepea asa emisiunea dadeam de pamant cu profesionalismul oamenilor care ar trebui sa promoveze/lucreze/construiasca/intareasca turismul clujean din cadrul primariei Cluj Napoca. Dadeam de pamant cu imaginea pe care o au ei despre cluj, cu promovarea si cu tot! Urechisti! Le spuneam fara nici o jena acolo, si nu doar pe blogul meu, ca habar nu au ce e aia tuism, le spuneam mai acut treaba cu promovarea si taxele. M-am enervat putin prea tarziu pentru emisiune si prea devreme pentru zia de azi fara sa beau cafea. De ce sustine dl Campean acest lucru:
— ca in niste situatii pe care le au dansii, Centrul de Informare Turistica, precum si Bastionul Croitorilor, au inregistrat un grad de vizitare mai mare anul acesta decat anul trecut si acesta creste pe zi ce trece direct proportional cu trecerea timpului. Din aceasta situatai dansii au dedus in marile laboratoare ca vin mult mai multi turisti in Cluj Napoca decat anul trecut si ca acest numar creste pe zi ce trece! Nicidecum ca aceste puncte existand doar de 2 ani sau ceva de genul, sunt tot mai promovate de catre noi, hotelierii si agentiile de turism si de primarie, si ca din putinii vizitatori ai Clujului reusim sa trimitem multi sa vada Bastionul Croitorilor! Toate statisticile, dar toate, indiferent de cine sunt facute, spun ca numarul turistilor in Cluj Napoca este mai mic decat in anii precedenti, ca perioada pe care acestia o petrec in Cluj este mai mica, ca numarul lor este in scadere dar autoritatile locale au impresia ca toate aceste statistici mint, ca hotelierii mint cand se plang! Ei de fapt au hotelurile pline! Corect ar fi fost nu ca sunt mai multi turisti in Cluj si sa incercati sa induceti ideea ca ne plangem degeaba ci ca “noi, la obiectivele noastre inregistram o crestere de vizitatori”. Si eu va spuneam ca vizitatori nu este tot una cu turist! Ca eu am vizitat anul asta Bastionul Croitorilor de cel putin 100 de ori! Cu diferite grupe de turisti, cu diferiti prieteni, cu familia, ca beau uneori cafeaua acolo! M-ati numarat de fiecare data?! Sunt altii care l-au vizitat de mai mulet ori decat mine!

Ma bucura enorm ca aveti proiecte! Si asta e bine! Dar le dorim implementate! Critica adusa de noi, cei implicati in fenomen trebuie sa o percepeti ca fiind constructiva! Noi nu ne dorim raul! Aveti proiecte bune! Implementati-le cum trebuie! Exemplul brosurilor si al materialelor: stau degeaba in Cluj! Alea trebuie sa ajunga la viitorii consumatori de turism clujean! Mai e mult pana departe…incredere am. Pentru ca atat eu care urlu si critic, atat hotelierii, atat agentiile de turism cat si oamenii din primaria suntem oameni care dorim sa facem ceva, dorim ca lucrurile sa mearga.Pentru toti! Suntem oameni tineri, cu idei si care chiar vrem sa miscam lucrurile. Trebuie putin lasate din orgolii si lucrat impreuna! Ideile noastre nu trebuie “furate” si implementate asa dupa ureche…intrebati-ne! Nu costa nimic! Experienta noastra a tuturor operatorilor in turism in Cluj (de la agentii, hoetluri etc) etste o nestemata pe care nu vreti sa o folositi si as o slefuiti! Experienta unui singur om “din campul muncii” face cat 10 sedinte de brain storming ale voastre.

Eu unul abia astept sa vad acea “Asociatie pentru promovarea turismului clujean” sau cum se cheama ea…oamenii–de fapt creierul care va coordona aceasta activitate! Degeaba o faceti si o numiti pompos daca…daca…

7 Replies to “Urechisti! D’aia merge ca pe roate”

  1. Salut Gabriel. Ai mare dreptate. Dar, din pacate, degeaba o sa astepti de la autoritati acest lucru. O sa incerce sa faca, dupa cum vezi, dar o sa puncteze foarte rar spre deloc. In schimb, daca reusiti sa faceti o asociatie din care sa faca parte cat mai multi din cei care au CASTIGURI DIRECTE de pe urma turistilor o sa obligati autoritatile sa se muleze, cumva, pe programul vostru. Pentru ca voi stiti ce vreti. Am vazut ca deja exista Asociatia Hotelierilor din Cluj. Mi se pare cea mai tare chestie. Trebuie sa convingeti si agentiile de turism sa se apuce si ele de treaba si sa faca incoming. Iar pe oamenii de la Primarie stat cu gura pana cand o sa inteleaga ca ei sunt in slujba intereselor comunitatii si ca sunt responsabili, mai ales, pentru ceea ce nu fac (ca sa nu-i doara capul). E clar ca totul e de durata. Poate in cativa ani sa se vada rezultatele.

  2. din pacate autoritatile vad in noi niste inamici! “sa inteleaga ca ei sunt in slujba intereselor comunitatii si ca sunt responsabili, mai ales, pentru ceea ce nu fac” e superb spus. numai ca ei au impresia si traiesc cu ideea ca FAC!!! asta e mare problema!

  3. Probabil orasele infratite promoveaza Clujul la fel cum sunt si ele promovate de catre Cluj (adica pancarda aia de pe Calea Turzii pe care is afisate toate si nimic mai mult). De parca ar fi ceva efort supraomenesc sa ceara de la aeroportul Cluj niste statistitci cu principalele orsase de provenienta ale turistilior straini, fie ei si de business, si sa trimita acolo macar niste materiale elementare de promovare. Sau sa incerece orice alta modalitate dintre miile de posibilitati, unele f. putin costisitoare, daca asta e problema.

    Unde se pot vedea noile materiale ale primariei?

  4. @bogdan nu stiu sigur unde dar probabil la centrul de informare turistica. mie mi-au parvenit “pe alte cai”. cand bem o cafea?!?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *