Bulgaria vs Romania — litoral

Noroc chior…sau pur si simplu soarta. In urma articolului cu Albena 1 mai si furtul unor masini, disponibil aici , un coleg de breasla, hotelier, lant international, specialist in turism asa cum comenta la articolul respectiv, chiar a avut o minivacanta in acelasi hotel cu pricina.
Tin sa-i multumesc pentru articolul pe care urmeaza sa il cititi.

“Dupa cum am promis voi incerca sa creionez o analiza destul de obiectiva despre ceea ce inseamna in particular, hotelul Melia Grand Hermitage 5* din statiunea Nisipurile de Aur, precum si in general despre oferta turistica de litoral a vecinilor nostri de la Sud de Dunare, totul vazut din prisma unei persoanae care activeaza de o oarecare perioada in industria turistica(agentie de turism si hotel), in urma unui week-end petrecut acolo.

Sa incepem cu drumul: am ales varianta Bucuresti-Ruse-Varna- Nisipurile de Aur, fiind cea mai scurta(in jur de 320 de km) din care ar fi trebuit sa facem pe una dintre putinile lor autostrazi in jur de 80 de km. Insa, surpriza, deoarece marea majoritate a autostrazii e in lucru si trebuie sa ghicesti pe unde sa o iei.. Noroc de GPS…Faptul ca e in lucru, inainte de a incepe practic sezonul, poate sa fie totusi un demers inteleligent gandit de autoritatile lor? La noi de multe ori se intampla sa se inceapa lucrari la caile de acces spre destinatiile turistice de litoral sau de munte, exact in plin sezon?

Odata ajunsi in Varna, din nou ne-a salvat GPS-ul, deoarece lipsa indicatoarelor iti face practic imposibila deplasarea spre destinatia dorita. Asta doar daca nu esti bulgar si reusesti sa intelegi caracterele slave, de pe putinele indicatoare existente. Cat despre drumuri, la fel de proaste ca la noi! Iar soferii, la fel de nesimtiti..Si toate acestea, in concordanta cu blocurile comuniste absolut ingrozitoare fata de cele din orasele din Romania?

In concluzie, la partea de infrastuctura stau cam la fel de prost ca si noi, poate chiar putin mai rau, insa incerc sa imi pastrez obiectivitatea si inchid tabela primei reprize din ?razboiul ? litoral dintre Romania si Bulgaria, cu 0-0.

In sfarsit, ajungem putin cam iritati din cauza drumului la celebrul déjà hotel, Melia Grand Hermitage 5*. Incercam sa facem abstractie de santierele din jurul hotelului si parcam in fata unei intrari absolute impunatoare, pe o esplanada superba care de schimba starea de spirit aproape instantaneu? Suntem intampinati de un angajat de la Security, foarte amabil(ne asteptam sa vedem brutele de ?badigarzi? de care auzisem povesti incredibile spuse de un primar ?roman? din Clejani pe toate canalele media cu o saptamana in urma), care ne roaga sa lasam masina cu luminile de avarie pornite, pana dupa ce terminam procedura de check-in ? La intrarea in hotel un panou mare cu urmatoarea informatie scrisa in mai multe limbi, inclusiv in limba romana: ?Nu raspundem de securitatea autoturismelor parcate in afara parcarii hotelului?.

Procedura de check-in a fost realizata intr-o maniera conform standardelor care ar trbui sa existe in toate hotelurile de 5*, informatiile au fost tranmise intr-o engleza curata, am primit zambete, priviri in ochi, multumiri tot tacamul. Nimic de comentat din partea micului nostru grup de patru oameni implicati in hotelarie(inclusiv un GM de hotel), doar cu speranta ca asa procedeaza tot timpul si colegii nostri receptioneri cu fiecare client.

Dupa check-in si dupa ce am achitat taxa de parcare de 10 Euro/zi, am mutat masina in garajul subteran, inca cu o oarecare frica..Insa garajul: imens, plin de camere de supraveghere, paznici, indicatoare etc. Ne linistim si urcam in camere..

Camerele, la prima vedere o surpriza foarte placuta: spatioase, mobilier de calitate, pat king- size, lenjerie hipoalergica, LCD TV, telefon, climatizare. Baia mare, cu doua lavoare, bideu, cada si separat cabina de dus(cu pereti din sticla), prosoape curate… Incepem sa fim carcotasi si cercetam mai atent: produsele cosmetice din baie sunt de calitate medie(la 5* ar trebui sa fie unele de o calitate foarte buna), nu exista PAY-TV sau sistem de Home Movies; desi camera pare in general curata, intindem o mana pe un ornament situat in partea de sus a peretelui si ne umplem de praf? Incercam sa abtinem din carcoteala hotarandu-ne sa iesim pe balconul cu o priveliste superba la mare si de asemenea asupra intregului complex unde inauguram sampania complimentary pe care am gasit-o in camera.

Usor euforici, de la sampanie ne dam intalnire in lobby cu restul mini-grupului pentru a incepe o scurta plimbare inainte de masa.. Dupa cateva minute de explorare, ramanem impresionati de spatiile exagerat de ample pe care le ofera hotelul: holuri mari, spatii de seating exagerate, terase imense, piscine la fel…Totul intro stare foarte buna..Concluzionam ca la cam 750 de camere e si normal sa fie de dimensiuni mari totul..Fiind toti din bransa, incepem sa facem calcule de rentabilitate, amortizare, bugete, volume de vanzari, furnizori, intretinere, personal si toate ne dau cu un mare minus in fata?Ne gandim ca poate nivelul de fiscalitate e mai redus sau primesc ajutor mult mai mult din partea autoritatilor sau sunt ajutati si de alti factori pentru a reusi sa supravietuiasca..Ne miram si ne indreptam spre dejun, in principalul restaurant al hotelului, unde incepem sa ne dezumflam din nou: sala imensa cu cel putin 600 de locuri la masa(din nou mobilier de calitate, servetele frumoase, pahare curate insa cu aspect de cantina din cauza marimii). Bufetul build-in, o lungine de cel putin 45 de metri cu diferite statii de preparare(grill, plita etc) strecurate..Pentru cei aproximativ 80-100 de personae dejunul era servit pe cam un sfert din toata lungimea liniei de buffet? Preparatele si complexitatea meniului la nivel de 3* in Romania: un bar de salate cu putine optiuni, platouri de mezeluri si branzeturi de calitate proasta si medie, preparate calde pline de ulei imbibat, deserturi pline de ingrediente artificiale. Ne bucuram insa ca e nu e o perioada de high season, si nu suntem nevoiti sa ne batem cu inca cateva sute de persoane pentru a reusi sa mancam ceva..Ne asteptam sa gasim un alt standard la acest hotel, iar situatia s-a pastrat din pacate pe toata durata mini-sejurului, totul garnisit cu lipsa cunoasterii limbii engleze sau germane de catre personal .

Cat despre serviciile de bar, la fel de dezastroase: barmani care nu isi cunosc produsele, lipsa cunoasterii limbilor de circulatie internationala, sau macar cunoasterea unei terminologii elementare specifice.

Una peste alta o locatie cu o infrastuctura de invidiat, insa cu servicii la nivel de 3* cu indulgenta 4*, in afara de Front Office si Security, care sunt conform standardelor unui hotel de lant de 5*.

Daca e sa facem comparatie, cu hotelurile de 5* de pe litoralul romanesc(Rex, Vega etc) care nu dispun de infrastuctura de genul acesta, la noi serviciile sunt de o calitate net superioara, astfel clientii cu asteptari ceva mai ridicate, din punctual nostru de vedere ar trebui sa ramana pe plaiurile mioritice, in detrimentul Bulgariei. Insa nivelul de tarife practicate de vecinii nostri, in aceasta perioada confuza, de cele mai multe ori influenteaza decizia clientului.

Poate pentru turismul de masa de 3*-4*, Bulgaria e o destinatie mai atractiva datorita hotelurilor in stare mai buna decat la noi, avand implementat destul de bine si conceptul de All Inclusive, foarte apreciat mai ales de familiile cu copii, insa la nivel de statiune acelasi jeg ca pe litoralul nostru.”

5 Replies to “Bulgaria vs Romania — litoral”

  1. Anul acesta va fi al 4-lea an consecutiv in care voi merge la acelasi hotel din Mamaia, un hotel de 3* cu servicii ireprosabile… se poate si la noi!

  2. Pingback: Litoral Bulgaria

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *