Baza turismului romanesc–Consideratii de bun-simt

Articol scris de Gabriela Popa.

In goana dupa “realizari notabile”, precum imnul turistic al Romaniei sau reclame platite pe bani grei, la televiziuni de renume, insa in afara sezonului de programare a excursiilor, pentru a nu mai vorbi de infrastructura care in unele locuri ar face orice turist cu pretentii cat de cat sa blesteme decizia luata de a veni la noi, guvernantii nostri uita ca in turismul romanesc nu s-au realizat sau sunt necesare cateva actiuni de baza.
In primul rand, la concurenta cu infrastructura mult-discutata, este informatia. Informatie minimum in limba engleza, prezenta la orice institutie, gara, aeroport, strada sau birou de informare. Toti primarii si ministrii s-au gandit sa faca festivaluri, sa creeze eventual trasee (intelegand prin asta stimularea turismului), dar nimeni pana acum nu s-a gandit sa ofere informatii bilingve (si aici nu ma refer la placutele bilingve-trilingve ale localitatilor) de baza. Exista o singura exceptie intalnita de mine in drumurile prin tara, si anume in Racos, unde primarul a pus placute in romana, engleza si maghiara pe toate strazile comunei. Primarul este ungur, iar localitatea are doua monumente notabile: castelul Bethlen, vizitabil si cat de cat reparat (nu stiu daca este restaurare), si cariera de bazalt.
Puneti-va in pielea oricarui turist care decide sa vada Romania: ajunge la gara/aeroport sau intra cu masina in Romania, gaseste o harta in limba romana (in cel mai bun caz, la benzinarii), dar nu cunoaste nici macar un cuvant pentru ca sa se descurce in romana. Plus ca la aeroport nu gaseste un bancomat (cazul Clujului), daca doreste sa schimbe bani. Si tot cazul Clujului: in afara de Clujonline.com, nu gaseste niciun fel de informatie despre oras in limba engleza pentru a se documenta inainte de plecarea in vacanta.
Informatiile in punctele de plecare-sosire: aeroport, gara, autogari. In afara de plecari/sosiri (traduse), in autogari nu exista panouri de semnalizare a plecarilor spre diferite destinatii, sau atunci cand exista, sunt sanse sa nu fie actualizate, sau turistul sa nu stie exact la ce peron opreste masina spre destinatia dorita. Ca sa nu pomenim ca e o intreaga aventura sa afle unde si la ce ora coboara pe traseu…
Nici hotelurile nu stau mai bine la capitolul informatii: cele mai multe nu dispun de un minim pliant, harta sau semnalizare privind locul unde se afla in oras. Inca, la aceasta ora, exista hoteluri fara site in limba engleza. Site-urile sunt un alt punct care merita un intreg articol: neprofesionale, alaturi de intreaga imagine a firmei care detine hotelul, facute pe template-uri servite de firmele de design, multe fara traduceri in alte limbi decat romana (eventuale traduceri proaste in alte limbi) etc. Exceptia: primaria Brasov a oferit un pliant A5 cu toate aceste informatii, si inca in multe variante de limbi. O justificare a taxei hoteliere si un ajutor nepretuit pentru turisti.
Liviu Stoica, partenerul meu in realizarea de materiale turistice, a facut recent o vizita in Noua Zeelanda. Tara aceasta si-a facut imn turistic bazat pe sloganul “forever young” si o adaptare a melodiei celor de la Alphaville. Un concept perfect adaptat celei mai tinere tari de pe Terra: “come to New Zeeland and stay forever young”. Vizitand Aucklandul, mi-a spus ca, desi i s-a dat o harta, totul a fost atat de bine semnalizat, incat nu a avut nevoie de ea. Dealtfel peste tot pe unde si-a purtat pasii, aceeasi impresie: claritate, in sprijinul turistului. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca peste tot exista pliante de informare.
Insa toate aceste actiuni sunt mult prea marunte. Cum poate Elena Udrea sa se laude ca a facut pliante pentru toata Romania???

2 Replies to “Baza turismului romanesc–Consideratii de bun-simt”

  1. Ce nu inteleg eu e de ce nu luam modele gata facute. Adik au trecut 20 de ani deja, dak nu am facut pana acuma inseamna ca nu suntem inzestrati de la natura cu inclinatii administrative, si ma refer nu numai la turism. Si pana la urma nu e nici o rusine, putini pionieri pe pamanatu asta. Refuz sa cred ca nu isi permite Ministerul Turismului sa trimita niste delegati in excursii de cate o saptamana in locuri din lume care se bazeaza numai pe turism, gen Ibiza, Palma de Maiorca, Caraibe, mama draq, si sa faca cate un raport, sau sa faca poze sau sa filmeze ca astia de la Politia Primariei daca nu stiu sa scrie, dupa care sa aplice ce au vazut si la noi. ……defapt…, poate ar copia prea exact si ar face tablite in Mamaia cu “Baja” sau ar pune pe DN1 semn cu “Route 66″…

  2. Tocmai asta e. Sa nu inventam nimic, putem prelua unele idei, le adaptam, si gata (pentru inceput). Ministrul culturii (Iorgulescu, pare-mi-se) a facut in 2004 o lista a monumentelor care si acum se foloseste. A facut UN SINGUR LUCRU, deloc simplu, dar care a ramas ca referinta. Altii de ce nu pot?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *